8 leggyakoribb téma

Amit tudnia kell a D-vitamin hatásairól és hiányáról

515
HOZZÁSZÓLÁS:

A D-vitamin zsírban oldódó vitamin. Legfőbb természetes forrásai a halak májának zsírja, ezek közül is legnagyobb mennyiségben a tonhalmáj és a jól ismert csukamáj olaj tartalmaz bőségesen D-vitamint. A tej és a tejtermékek D-vitamin tartalma az állatokat ért napfény mennyiségétől függ.

Az állati és az emberi szervezet ugyanis tartalmazza a D-vitamin előanyagát, amelyből a nap ibolyántúli sugarainak hatására D-vitamin szintetizálódik.

Milyen hatásai vannak?

A D-vitamin a szervezet kalcium anyagcseréjét irányítja.

Felelős a kalcium bélcsatornából történő felszívódásáért, a kalcium visszaszívódásáért a vesében, a vér kalciumtartalmáért és a csontok, illetve a fogak kalciumellátásáért. A csontok és a fogak képződéséhez szükséges foszfor anyagcseréjében is jelentős szerepet játszik.

Ha kevés a D-vitamin

A D-vitamin hiányának legjellemzőbb betegsége az angolkór, csontképződési rendellenesség.

Az angolkórban szenvedő beteg csontjai lágyak és hajlékonyak. Ennek következtében a csontváz alakja a normálistól eltér. Főleg az erősebben megterhelt csontok deformálódnak, például a medencecsont, a combcsont és a láb egyéb csontjai, a gerincoszlop és a bordák, továbbá a koponyacsont.

A fogak képződését is akadályozza a D-hipovitaminózis. Az angolkór nem csak a D-vitamin hiányának lehet a következménye, rachitist okozhat az elégtelen kalcium, illetve foszforfelvétel is.

Ha túl sok a D-vitamin

A D-vitamin túladagolása nagyon kellemetlen tüneteket eredményezhet. A D-hipervitaminózis tünetei hányás, hasmenés; szomjúságérzet, szemgyulladás és kalciumlerakódás a szervezet különböző részein (pl. a vesében).

Mennyi D-vitaminra van szükségünk?

Felnőtt ember szervezete mintegy 10 mikrogramm D-vitamin felvételét igényli.

A D-vitamin szükséglete nagymértékben függ attól, hogy mennyi napfény éri a bőrfelületet. Fontos azonban megemlíteni, hogy a szervezetben zajló D-vitamin szintézist kizárólag a Nap fényének ibolyántúli (UV) sugarai segítik elő.

Ennek következtében az ablak üvegén át érkező napsugarak nem lehetnek hatásosak, ugyanis az üveg nem átjárható az ibolyántúli sugarak számára.

Különösen fontos a fejlődésben levő gyermekek megfelelő D-vitamin ellátása, hiszen a kd-vitamin-01érdéses vitamin jótékony hatással van a csontok és a fogak fejlődésére.

A téli időszakban, amikor kevesebb napfény éri a szervezetet ajánlatos a D-vitamin szükségletet más úton – esetleg vitaminkészítményekkel kiegészítve – kielégíteni.

Akik éjszakai műszakban dolgoznak, vagy életmódjuk miatt kevés napfény éri bőrüket szintén mesterséges D-vitamin bevitelre szorulnak.

Gyermeket váró asszonyoknak is ajánlatos odafigyelniük a D-vitamin szükségletük kielégítésére, hiszen a méhükben növekvő magzat is igényel D-vitamint

Az orális fogamzásgátlók, a barbitursav származékok és egyes gyulladáscsökkentők kedvezőtlen hatással lehetnek a D-vitamin anyagcseréjére.

515
HOZZÁSZÓLÁS:
loading...

Hozzászólások |

Összesen eddig
0

És te mit gondolsz erről?
Neked mi a véleményed a témáról?

Szólj hozzá

| Mondd el a véleményed

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

 

<strong>Válogatott</strong> készítmények a gyomor + a bélrendszer problémái esetén!
Válogatott készítmények a gyomor + a bélrendszer problémái esetén!
<strong>Válogatott</strong> készítmények a gyomor + a bélrendszer problémái esetén!
Miért jó ha regisztrál?

Első kézből értesülhet új terápiákról gyógymódokról!

Első kézből értesülhet akciós vásárlási ajánlatokról!

Login



Elfelejtette jelszavát?
Regisztráció! [ bezár ]
Miért jó ha regisztrál?

Első kézből értesülhet új terápiákról gyógymódokról!

Első kézből értesülhet akciós vásárlási ajánlatokról!

Felhasználó létrehozása!



Már regisztrált? Jelentkezzen be! [ bezár ]

Elfelejtette jelszavát?


[ bezár ]